Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

ICT-paja

Lisätty 11.06.2018

ICT-paja vastaa muun muassa Kulttuurivoimalan verkon ylläpidosta ja tietokoneiden huollosta. Haastattelin paria, jo pidempään pajalla työskennellyttä konkaria, Perttiä ja Paavoa.

Pertti on haastattelun aikaan työskennellyt pajalla melkein päivälleen vuoden. Hän työskenteli elektroniikka-alalla jo kahdeksankymmentäluvulla ja suurimman osan yhdeksänkymmentäluvusta hän työskenteli Rautaruukin teknologiakylässä. 2010-luvulla hän jäi kuitenkin työttömäksi ja kävi erilaisilla TE-toimiston tietotekniikkakursseilla ennen kuin päätyi ensin vuosina 2013-2014 töihin asukastupa Alvariin ja sieltä Kulttuurivoimalaan.

Paavo taas on työskennellyt pajalla jo vuodesta 2014, enemmän tai vähemmän pätkissä. Hän on valmistunut Oulun yliopistosta diplomi-insinööriksi ja 90-luvun ja 2000 -luvun vaihteessa 10 vuotta VTT:llä ensin tutkimusharjoittelijana ja sen jälkeen tutkijana. Joitain vuosia meni tämän jälkeen työttömänä ennen Kulttuurivoimalalle tuloa.

Yleisesti miehet toimivat Kulttuurivoimalalla erilaisissa huoltotehtävissä. Heihin otetaan yhteyttä ensimmäisenä jos tai kun jossain paikan useista tietokoneista ilmenee ongelmia tai sisäisessä verkossa häiriöitä. Pertin kokemuspohja alalta on sen verran laaja, että hän luonnehtii itseään firman MacGyveriksi.
”Olen korjannut kaikkea mahdollista työpaikan silitysraudasta lähtien ja lukkoseppänäkin saanut olla. Vaihdellut loisteputkia ja huoltanut kaikenlaista elektroniikkaa mitä joko `firmalla` tai työkavereilla on mennyt rikki. Ompelemaan en kuitenkaan ole ruvennut”, hyväntuulinen mies naurahtaa.


KUVA: STUDIO SIILO - KULTTUURIVOIMALA RY / JONNE "JONNE J HEEBANA" WASELIUS 

 

”Viimeaikoina olen tehnyt Kulttuurivoimalan mediapajalle omia ledivalaisimia. Niitä on nyt valmistumassa neljäs. Tilaamme osat joista askartelen valaisimia jotka ommellaan kankaalle / keinonahalle. Valmiit valot ovat paljon kevyempiä ja helpompia käyttää ja kantaa mukana kuvauskeikoille ja ovat toki itse tehtynä halvempia kuin valmiina ostetut. Silti ne ovat todella tehokkaita ja olen saanut mediapuolen ihmisiltä kiitosta.”

Paavon aloittaessa ICT-pajalla 2014 Kulttuurivoimala oli saanut lahjoituksena oppilaitoksilta ja Oulun kaupungilta vanhoja poistoon meneviä tietokoneita. Paikalla oli myös ammattikoulun harjoittelijoita ja yhdessä ihmiset näitä koneita huolsivat ja päivittivät Kulttuurivoimalalle uuteen käyttöön. 

”Sen jälkeen täällä on päässyt osallistumaan vaikka minkälaisiin projekteihin, sekä korkealentoisiin että arkisiin hommiin. Työnkuva on sinänsä laaja ja vaihtelee eri ajanjaksoista ja voimalan projekteista riippuen. Tänä päivänä lähinnä pidetään yllä tietojärjestelmiä henkilökunnalle ja niin kuin sanottu, vastaamme siitä, että laitteet toimivat. Alvarissa työskentelen viikoittain ATK-neuvojana. Sieltä saa tulla pyytämään neuvoa mikäli tarvitsee apua tietokoneiden tai älypuhelimien kanssa, pientä rahallista korvausta vastaan. Tarkistamme laitteita ja huollamme sikäli kuin tarve vaatii. Lähinnä asiakkaat ovat koostuneet vanhuksista. Alvarissa toimin myös seniorikerholla, siellä jutellaan vanhusten kanssa mukavia, käydään heidän kanssaan joskus retkillä ja välillä pelataan esimerkiksi tuppea.”
 

Pertin mielestä parasta Kulttuurivoimalalla työskentelyssä on tietty rentous.
”Täällä työnteko ei ole mitään liukuhihnatyötä. Jos mikään laite ei mene rikki niin projektien kanssa saa työskennellä omaan tahtiin ilman että joku on jatkuvasti hengittämässä niskaan. Ehkä haastavimpia ovat tilanteet joissa ulkomaalaistaustaiset tulevat pyytämään neuvoa esimerkiksi älypuhelimensa takia. Siinä tulee vastaan tietty kielimuuri – yhteistä kieltä ei oikein löydy ja kun heidän puhelimensakin ovat monesti säädetty meille täysin vieraalle kielelle, käy ongelman selvittäminen välillä hankalaksi. Parhaamme tietysti aina yritetään ja jos ei korjaaminen millään onnistu, neuvomme mistä asiakas apua voi saada. Alvarissa työskennellessäni vuosia sitten yritin neuvoa eräälle ulkomaalaistaustaiselle pariskunnalle miten verkkopankissa voi maksaa laskut. Sen muistan vaikeana hommana, kun en itse ollut ikinä kyseisen pankin verkkopankkia käyttänyt ja yhteinen kieli oli tiukassa.”
 

”Kielimuurin kanssa on välillä pieniä ongelmia”, Paavokin myöntää. ”Mutta toisaalta, välillä kun ihmiset tulevat tuosta viereisestä Kielikylvystä pyytämään meiltä neuvoa, kun heillä on esimerkiksi kotonaan tietokone sekaisin ja vika on selvästi ohjelmistossa ja vaatii tekniseen tukeen soittamista, niin homma on helpompaa hoitaa siten, että me soitamme tekniseen tukeen heidän puolestaan, selvitämme vian ja sitten hoidamme sen. Ulkomaalaistaustaisille teknisiin palveluihin soittaminen on hyvin hankalaa, ohjelmistokieli on kantasuomalaisillekin vaikeaa ymmärtää. Sekin kuuluu toimenkuvaamme; löytää asiakkaille vastauksia ja tukea mikäli me emme itse sitä suoraan voi antaa.”

Molemmat miehet ovat viihtyneet Kulttuurivoimalalla hyvin ja tuntevat olonsa töissä kotoisiksi. Molemmat kertovat henkilökunnan vaihtuneen useamman kerran heidän työskentelynsä aikana ja heidän mielestään nykyisellä henkilökunnalla on asiat hyvin hanskassa ja firma pyörii oikein mukavasti.

ATK-palveluiden hinnaston löydät täältä Kulttuurivoimalan verkkosivuilta.